Kursinfo

Vår rekommendation är att gå en hel kurs för att få in grunderna ordentligt.
Kurserna är små med max 15 platser.  Vår undervisning består av både instruktioner och mjuka fysiska justeringar. Vår ambition är att undervisningen är tydlig, för att på bästa sätt förmedla yogan.

Praktisk info:

• Studion är öppen 15 minuter innan och efter klass.

• Om man missar sin kursdag kan man ta igen på annan klass och dag. Man använder sina antal gånger under terminens gång och kan byta dag och klass som man vill.

• Terminskort gäller det på alla klasser och obegränsat antal gånger.
Terminskortet på mysore morgon gäller obegränsat antal gånger, men
enbart på onsdag, fredag och söndag mysore morgon. 10 kort gäller hela.
terminen och alla klasser.

• Det finns mattor att låna. Samt block, filtar och band. Det finns möjlighet
att lämna din matta på studion, så finns den där på plats.

• Tänk på att inte äta för nära inpå yogan, vila magen 2 timmar innan.

• Yogan gör dig varm och du kan svettas, så ta på dig lättare kläder som
sitter på plats eftersom yogan är fysisk och med olika rörelse moment.
Ta gärna med en liten handduk om du svettas mycket.

• Meddela alltid om du har någon skada, gammal skada eller annat som är            IMG_7498
viktigt för oss att veta om din hälsa.

• Har du hjärt eller kärlproblem, konsultera din läkare först.

• Ashtanga och dynamisk hatha yoga är fysiskt utmanande yoga metoder.
Du ansvarar för din egna fysiska hälsa.  Följ våra rekommendationer och
lyssna på kroppen.

Ashtanga vinyasa yoga:

Nybörjare/grundkurs;
noggrann genomgång av grunderna. Andning och
positioner binds sen samman till en färdig sekvens i ett flöde.

Fortsättning/grundkurs; ledd klass och mycket grundläggande.
Regelbundna teknikfördjupningar samt börja lära sig ordningen på sekvensen
för individuell undervisning som kallas för mysore.

Fortsättning & mysore; ledd och delvis ledd klass. Mysore (selfpractice)
är för de som är bekanta med sekvensen och vana utövare. Varje termin ingår
gemensamma teknikgenomgångar med olika teman.

Mysore morgon; innebär att du utövar din sekvens på egen hand och får
individuell undervisning. Klassen är drop in, dvs att du kommer mellan
tiderna som anges på respektive klass. Traditionellt utövas ashtanga
vinyasa yoga på morgonen och tom mage. Det är en skön start på dagen.

Hatha yoga:

Hatha yoga; är inte en förutbestämd sekvens. Positioner och teman utgår från
deltagarnas förutsättningar och behov. Positionerna byggs upp från grunden               IMG_7281
och blir sedan sekvenser. Passar dig som vill ha ett lugnare tempo, men ändå
bli varm och jobba fysiskt med kroppen. Fokus på stretch , styrka i bål och rygg.
Träna upp balans. Andning och avslappning.
Finns som grundkurs (alla nivåer) och fortsättning.

Hatha yoga core/stabilitet; fokus på djup muskulatur mage, rygg och axlar.
Stabilitet och balans. Mjuk stretch (alla nivåer).

Dynamisk hatha yoga; är en mer fysiskt utmanande form av hatha yoga.
Dynamiska sekvenser binds samman med andning. Innehåller också
statiska positioner för balansträning och styrka. Yogan är fysisk med
många moment, som alltid byggs upp från grunden.
Finns som fortsättning/grundkurs och fortsättning.

Hatha yoga för män; är mer anpassad för män med betoning på
stretch, smidighet samt träna upp styrka i bål och rygg. Bygger på
traditionella yogapositioner. Finns som fortsättning,
grundkurs och nybörjare.

Yinyoga; är en mjuk och samtidigt kraftfull yogaform där fokus ligger på att stimulera kroppens djupa bindväv kring lederna. Yin yoga är för alla och passar bäst som komplement till annan fysisk träning. Alla positioner kan anpassas till just din kropp och behov.

Gravidyoga; är speciellt anpassad efter den gravida kvinnan och vi rekommenderar att börja efter vecka 12.  Varje kurstillfälle har teman och tid finns för diskussion och frågor. Gravidyogan kommer vara 5 tillfällen under våren 2018. Minimun antal deltagare på kursen är 6 st och max 12.
Vi värnar om individen och det utrymme vi alla behöver, så antalet platser är begränsat.