Om


De två inramade rutorna nedan visas som två kolumner när skärmen är i full bredd (1024px). Denna rutan visas inte alls. Redigera texter och bilder i respektive ruta så att de får samma längd. Du kan radera denna text när du förstått hur du skall göra. Linjen runt rutorna syns inte heller på hemsidan

OM SARAH FÜRSTENBACH:
Sarah har en utbildning inom ashtangayoga och yinyoga med ayurvedisk inriktning från YogaDevi och har sedan jobbat som yogalärare på YogaDevi och Yoga och Inre Balans. Hon började praktisera ashtanga yoga 2002 för att få stretch som ett komplement till aerobics och kampsport men det blev snabbt mycket mer än så. Efter en tid fick hon möjlighet att utbilda sig och jobba som yogainstruktör på World Class och SATS i Stockholm. Det blev sedan flera avbrott för jobb och studier utomlands, och senare familjeliv med små barn. Hon har de senaste åren yogat för Hilda Norberg och gått hennes utbildning 2020.  Tidigare har hon även yogat för Petri Räisänen, Kino MacGregor, AnnSophie Sjöblom, Pernilla Cristvall samt fördjupat sig inom pranayama med Sara Granström och Guy Powiecki.

Undervisning: Jag tror mycket på att vi alla behöver olika saker vid olika tillfällen i yogan. Inga två kroppar är exakt lika så vi behöver anpassa yogan efter det. Jag fokuserar ofta på teknik men med ett inkännande sätt vill jag snarare förmedla en riktning än en exakt position. Vi är ändå alltid exakt där vi ska vara. Yogan är för mig ett sätt att ladda både kropp och sinne med energi. Men med tiden har jag börjat intressera mig mer och mer för andra delar av yogan såsom pranayama och meditation. När livet runt om snurrar fortare och fortare är det yogan som får mig att hitta stabilitet, en plats att varva ner och grunda mig. På mattan får jag tid att möta mig själv och utforska mitt eget sinne.


OM PETROUCHKA DANIELSSON:
Petrouchka provade på yoga första gången 1999, i form av kundalini och hatha yoga. Fann ashtanga yogan hos Hilda för 13 år sedan och utövar metoden regelbundet. Har under 4 terminer gått en fördjupad utbildning för Hilda. Utbildningen har varit 600 h och inkluderar pedagogik, anatomi, handledd undervisning och assistering på ashtanga och hatha yoga klasser.

Undervisning: Det som tilltalar mig med ashtanga yoga är det fokus som läggs på att balansera styrka och flexibiltet, samt dess andningssystem som är meditativt och avslappnande. Yoga kan erbjuda något för alla. Jag anser att yoga är ett bra komplement till annan träning och att yoga lindrar våra annars så stressiga och prestationsfyllda liv.Petrouchka har vidareutbildat sig i Yinyoga för Sarah Powers och Sofie Ringsten (yogayama). Andra lärare som inspirerar mig är Chuck Miller, Ron Reid & Marla Meenakshi Joy, Annie Carpenter, Viveka Blom Nygren och Jax Lysycia.


OM ANNIKA BERGER:
Annika är yoga- och pilateslärare, ayurvedisk terapeut, idrotts och hälsopedagog. Idag arbetar hon främst med personliga yoga/pilates-möten, att coacha människor på deras livsresor och att utbilda yogalärare på Yogayama. Annika mötte yogan i redan unga år och har sitt hjärta i hatha- och ashtanga vinyasa-yoga, men hon håller även klasser i pranayama, restorative, yinyoga, flow och meditation. Under tid har andningsträningen och meditation fått ta mera plats.

Undervisning: Jag brinner för att leta upp människors inre drivkrafter, skapa inspiration som består och motivation till värdefulla förändringar. Det vi ger det kommer tillbaka. Och jag tror på att vi är gjorda för att röra på oss, att tänka kreativt och att på olika sätt utmana kropp och sinne. Jag tror på att den fysiska kroppen kan hjälpa sinnet i balans och jag tror på att våra tankar kan hjälpa oss att nå höjder vi annars inte nått. Petri Räisänen, Chuck Miller, Paul Dallaghan och Tiwariji är några av de lärare Annika har studerat med. Annika har också möjlighet för privata PT klasser i yoga och pilates, främst onsdagar och fredagar.


OM JOHANNA SALÉN:
Johanna Salén har yogat regelbundet i mer 10 år. Hon har provat många typer av yoga och ashtanga yoga är den metod som ligger henne varmast om hjärtat. Johanna har i grunden en 200 h Teatcher training inom Hatha yoga hos Sara Granström. Hon har vidareutbildat sig inom gravidyoga och mindfulness och har flera års erfarenhet av mammaträning. Yogan har blivit en viktig del av Johannas liv.

Undervisning: Yoga ger energi och hjälper mig att vara mer närvarande och medveten. Det har förändrat min syn på livet och förbättrat relationen till mig själv och andra. Yogan ger kraft och erbjuder ett fint förhållningssätt genom livets alla skeden. Lärare som har varit viktiga och inspirerat Johanna är förutom Hilda, Sara Granström, Petri Räisänen, Jo Tastula, Laruga Glaser, Gittan Hendele, Josefin Wikström och Cathrine Mathiesen.


OM ANN-MARIE STENBJELKE:
Ann-Marie är utbildad Hatha Yogalärare, Yin yogalärare och Mind to body trainer.  Anne-Marie undervisar i fysisk hathayoga men hon brinner för yinyogan där vi i stillhet går djupare in och jobbar med vår bindväv. Forskning visar hur mycket vår bindväv påverkar hela kroppen och hur vi kan stärka den med yinyogan för att bli av med värk och stelhet. Yinyogan har en helhet som jobbar med kroppens bindväv, senor och ligament och är därför ett väldigt bra komplement till muskulär träning. Ann-Marie håller även pass med Yoga tune up balls. Vi kombinerar passen med andningsövningar och ett mjukt hatha flöde. Med hjälp av bollarna mjukar man upp och löser  muskelknutor och släpper spänningar i kroppen.

Undervisning: För ett antal år sen behövde jag göra en större förändring i mitt liv och mitt möte med yogan förändrade allt. Den öppnade upp en magisk värld full av nya verktyg som jag nyfiket fortsätter att använda. På mattan vill jag ge deltagarna en stund där de nyfiket blir mer uppmärksamma vad som händer i kroppen, där de kan släppa taget om spänningar och komma lite närmare sig själva eller helt enkelt bara ha en skön stund.


OM ANNA AXELSSON:
Anna är utbildad i hatha- och yin-yoga, hon har under åren gått kompletterande hatha- och satyananda yoga utbildningar. Anna är HR chef och diplomerad coach. Idag är basen för hennes yogaundervisning hatha yoga men med inslag av yin yoga. Anna har undervisat kontinuerligt i drygt 10 år både privat och på olika yogastudios. Närmast har hon haft sin tillhörighet på Villavi, Stocksund. Anna har utbildat sig både i Sverige och i Indien.

Undervisning: Yogan har mig blivit en del av mitt liv, som att äta och sova. Att kunna få dela min kunskap och lärdom är för mig något fantastiskt och som ger mig en massa energi. Jag undervisar mest i en lugnare hatha yoga men där en hel del styrka kan komma in och även yinyogan. För mig är det viktigt att mina elever hinner känna in i varje position men också kunna göra alternativ om det av någon anledning inte känns bra. Viktigt är också att få min klass att känna in var de är i kroppen just idag. Var det kanske tar emot?  Om det är i själen eller fysiskt? Att ge sig tid att få vara närvarande i sin kropp. Vi jobbar även en hel del med andningen som en del i yogan. Jag hoppas att när mina elever lämnar klassen ska känna ett lugn och välbefinnande.


OM ILONA ELLINGSEN-NIELSEN:
Ilona är utbildad hatha yogalärare, hon har under åren fördjupat sin kompetens inom yinyoga samt är certifierad Medi Yoga (medicinsk yoga) instruktör. Ilona är sjuksköterska och diplomerad samtalsterapeut. Idag är basen för hennes yogaundervisning yinyoga där hon allt som oftast har terapeutiska inslag i sina pass. Ilona har undervisat kontinuerligt i drygt 10år både privat, ute i näringslivet samt på yogastudios. Närmast har hon haft sin tillhörighet på Villavi, Stocksund. Ilona har utbildat sig både i Sverige och i Asien.

Undervisning: I samband med min terapeututbildning började jag utforska mig själv, min kropp och mitt inre både på ett teoretiskt plan, men även fysiskt och själsligt. En stor del av detta arbete skedde via yoga och alla pass på yogamattan. Kropp och knopp hör ihop. När själen inte mår bra kan den skicka signaler via din kropp och tvärtom. Drabbas du av en skada el sjukdom kan det påverka dina tankar om dig själv och din förmåga. På mina pass får du tid och möjlighet till återhämtning både fysiskt och psykiskt. Vi ligger en längre stund i våra positioner (3-5-8min), andas, släpper taget om det som är och har varit.Som din lärare hoppas jag inspirera men även utmana. Det bästa med undervisning? Att få följa din egen yogaresa i den takt du själv önskar. Jag inspireras ständigt av all den klokskap jag möter hos människor i min omgivning.


OM HILDA NORBERG:
Hilda prövade yoga första gången 1997,  metoder som Iyengar yoga och Kundalini yoga. Ashtanga vinyasa yoga metoden var den form av yoga som kändes rätt. Hilda har praktiserat metoden i sedan 1999. Har har i grunden en 3-årig yogalärarutbildning för Maria Boox och Lotta Bertilsson på Yogashala i Stockholm. Hilda har sedan 2001 rest regelbundet till Mysore i södra Indien för att studera för ashtanga yogans grundare, Sri K. Pattabhi Jois och Sharath Rangaswamy. Hilda är auktoriserad och godkänd att undervisa i ashtanga yoga och hon var en av de första i norden att besöka gamla shalan i Laxmipuram i början av 2000-talet hos Jois. Under åren har hon också vidareutbildat sig för ett antal internationellt erkända lärare på godkända Teacher Training kurser.

Undervisning; Den största delen av min undervisning, bygger på många års erfarenheter, studier och praktik. Tydlighet, kroppskännedom, närvaro, motivation och strävan är för mig det viktigaste att förmedla som lärare. Vi människor är unika med olika förutsättningar, inga stereotyper. Ron Reed & Marla Meenakshi Joy och Maty Ezraty är de lärare som inspirerar undervisningen. Hilda började undervisa 2003 och har varit lärare på b l a Yogashala, Atmajyoti, Yogayama och Sturebadet.


OM PAULA GINSBURG:
Paula är utbildad lärare i Medicinsk Yoga (certifierad i MediYoga). Paula har hållit klasser i medicinsk yoga de senaste tre åren, både på företag, privat och i yoga studio. Paula arbetade innan detta på VillaVi Yogastudio.

Undervisning: Den Medicinska yogan fungerar som läkning, ja nästan som medicin för både kropp och sinne. Många runt mig är konstant stressade. Samtidigt vet vi att stressen höjer kortisolet vilket i sin tur gör att immunförsvaret hämmas, högt kortisol påverkar också hjärnan så att vi känner oss jagade och drivs av olust och längtar efter socker, nikotin och kickar. Det är en ond cirkel för kortisolet och kicksökandet gör att vi stressar ännu mer, får ont i kroppen och framför allt blodtrycket som stiger och all hälsorisker det för med sig. Många som går på ett av mina pass upplever i slutet att det kommer tårar eller att de i slutet känner sig helt avdomnade. Det är stressen som lämnar och spänningar som släpper. Det kan kännas både skönt och lite olustigt men sen kommer energin, lugnet och klarheten i sinnet.


OM MALIN LOOFT NYQUIST:
Malin började ashtanga vinyasa yoga för Charlotte Lindström för 10 år sedan och fann sig hemma direkt i metoden. Har yogat kontinuerligt för Hilda sedan 7 år. Har under 4 terminer gått en fördjupad utbildning för Hilda. Utbildningen har varit 600 h och inkluderar pedagogik, anatomi, handledd undervisning och assistering på ashtanga och hatha yoga klasser.

Undervisning: För mig är yogan utvecklande och utmanande för kropp och själ. Yogan ger mig mer stabilitet i livet. Jag vill förmedla kroppskännedom genom yogan. Har vi den får vi mer respekt och kännedom om oss själva. Att må bra av yogan är viktigt även när man klivit av mattan. Andra lärare som inspirerar mig är Viveka Blom Nygren, Karin Björkegren Jones och Petri Räisänen.


OM CECILIA WERGENI:
Cecilia började yoga för 12 år sedan. Idag är yogan en viktig del i Cecilias liv. Cecilia har yogat för Hilda i 8 år. Har under 4 terminer gått en fördjupad utbildning för Hilda. Utbildningen har varit 600 h och inkluderar pedagogik, anatomi, handledd undervisning och assistering på ashtanga och hatha yoga klasser.

Undervisning: Hildas sätt att arbeta utifrån den egna kroppens förmåga inspirerar mig mycket, både i den egna träningen och i de klasser jag själv undervisar. För mig är yogan ett fantastiskt verktyg för att verkligen lära känna sin kropp och samtidigt stilla sitt sinne. Cecilia driver också Vaxholms yogacenter. Andra lärare som inspirerar mig är Ron Reid och Marla Meenakshi Joy, R. Sharath Jois, Petri Räisänen, Hanna Larsson, Anthony och Rebecca Benenati


OM JEANETTE CAPOCCI  :
Jeanette har mer än 20 år av träning på mattan för duktiga lärare. Ingen nämnd ingen glömd. För två år sedan tog hon sitt yogacertifikat RYT 250, en internationell yogalärarutbildning, på en yogastudio i Stockholm för några av de bästa och mest erfarna lärare i Sverige. Hon har tidigare genomfört företagsevent på Yasuragi, varit elitkonståkare på absolut högsta nivå som en del av svenska landslaget samt under två fantastiska, spännande år varit en del av ensemblen Holiday on ice. Jeanette undervisar yoga för ungdomar på Yoga & Inre Balans.

Undervisning: Att försöka hitta mellanrummet där du andas ut och in, du lär dig att lyssna inåt att också våga känna hur din kropp och ditt sinne mår just nu. När du tillåter dig att lyssna inåt lär du dig att medvetet träna ditt sinne. Vi övar medkänsla och tränar på äkthet, vi slutar fundera på vad omgivningen tycker och tänker. Målet är att din kropp och ditt sinne är i harmoni. Att yoga har blivit ett sätt att behålla min nyfikenhet på livet. Tacksamt ställer jag mig på min yoga matta – ofta tillsammans med andra och låter flera nyanser av livet visa sig. En stunds fokusering, andning samt rörelser får mig till min innersta kärna och innerlighet. Jag vet vad det betyder att prestera – yogan är fri från prestation. Mitt nästa steg är att sprida min djupa kunskap om yogan och dess syfte Till Dig.


OM SOFIA HERTZ:
Sofia Hertz är utbildad och certifierad yogainstruktör via Yoga Alliance på Yogayama. Sofia klev på en yogamatta första gången för närmare 20 år sen och sen dess har yogan funnits där som en trygg punkt att återvända till – mer eller mindre regelbundet. Under senare år har yogan fått ta mer plats och för att fördjupa sin egen praktik valde Sofia att utbilda sig vidare vilket ledde henne fram till att själv undervisa andra. Sofia har sin bas i Hatha yoga, Yin och Pranayama. Sofia undervisar Hatha/Yin på Yoga och Inre Balans.

Undervisning:I en vardag som till stor del handlar om att prestera och hinna med, både på jobbet och i det privata, behöver vi kanske mer än någonsin ta oss tid för att bara vara i det som är just nu. Jag tror på yoga som metod och verktyg för att lära kropp och sinne att hitta in i såna stunder av total närvaro. I min undervisning fokuserar jag på att stötta deltagarna att landa i den där bekväma utmaningen som gäller just idag som hjälper oss att stärka kroppen och hitta in i ett ökat välbefinnande, lugn och mjukhet som stannar kvar även efter att vi lämnat yogasalen.


OM MARIA CAPOR:
Maria har utövat olika former av yoga under 20 års tid. Hon gick sin lärarutbildning för Naomi Grosin på Inbalance Yoga Studio och är certifierad yogalärare i Ashtanga Vinyasa Yoga och Vinyasa Flow.

Undervisning: På Yoga & Inre Balans undervisar Maria i Mjuk Vinyasa.