Yoga

Ashtanga vinyasa yoga är en mycket dynamisk form av yoga, där andning och rörelser (asanas) binds samman i ett flöde. Systemet av andning och rörelse kallas vinyasa. Yogan är mycket fysisk och man blir varm ordentligt. Sekvensen inleds med solhälsningar och stående positioner. Här byggs styrka, smidighet och fokus. Därefter läggs de sittande positionerna till och de avslutande positionerna. Metoden består av olika nivåer, så att vissa positioner byts ut beroende på vilken nivå man gör. Det viktigaste är att långsamt bygga styrka och utförasamma positioner under en längre tid. Det unika i metoden är den individuella undervisningen, där man lättare kan möta elevens behov. Den mer individuella undervisningen sker på mysore, vilket betyder att man utövar sin specifika sekvens och blir undervisad enskilt.

Metoden härstammar från Krischnamacharaya som påverkat yogan runt om i världen, han kallas för den moderna yogans fader. Sri Pattabhi Jois som utvecklade ashtanga yoga metoden var själv elev till Krischnamacharaya. Även BKS Iyengar var elev till Krischnamacharaya. Jois var bara tolv år när han träffade sin guru först och fortsatte senare studera under många år för honom i Mysore, Indien.

Sedan Pattabhi Jois bortgång 2009 har systersonen R. Sharath Jois och hans mamma Saraswathi Rangaswamy ansvaret för all undervisning.Varje år reser tusentals elever från hela världen till Shri K Pattabhi Jois Ashtanga Yoga Institute i Mysore för att utöva yoga. Hilda är auktoriserad av Shri K Pattabhi Jois Ashtanga Yoga Institute i Mysore. Det är ca 160 lärare som är auktoriserade och 36 certifierade i världen.

hildadiplomHatha yoga är benämningen på den fysisk yogan. Med utgångspunkt från olika yogapositioner sätts ett program ihop anpassat efter gruppens förutsättningar. Stretch är en del, likaså bål- stabilitet hämtat från pilates och core. Kurserna har ett lugnare tempo men är fysiska och man blir varm ordentligt. Mycket fokus på andning och avslappning. Vid ryggproblem eller behov av att bygga styrka och förbättra smidighet är hatha yoga en bra form att börja med. Avslappning och andning är också en viktig del. 

Hatha yoga core-stabilitet  har störst fokus på att bygga upp kontakt, styrka och stabilitet i den djupt liggande muskulaturen i bäckenbotten, bål, rygg samt axlar och nacke.

Dynamisk hatha yoga är benämningen på en mer fysiskt utmanande hatha yoga. Traditionella yogapositioner med fokus på linjering, balans och styrka. Framför allt vill vi undervisa en smart uppbygd sekvens där det dynamiska flödet växer fram utifrån grundläggande principer och förståelse.

IMG_7353
Yinyoga
har sina rötter från Kina och Taoismen. Yin och yang ses
som två motsatser som behövs för att uppnå balans. Yinyoga är en
mjuk och samtidigt kraftfull metod där fokus ligger på att stimulera kroppens djupa bindväv. Bindväv finns runt muskulatur, leder, ben och organ men är mest koncentrerad vid lederna. Ett fåtal positioner som
utförs liggande eller sittande under en längre tid (3-10 minuter). Detta görs på ett mjukt och medvetet sätt, där målet är att slappna av helt i positionen. Effekten av att stressa den djupa bindväven på det här sättet gör att blodcirkulationen kring lederna ökar. Nervsystemet påverkas
positivt och många upplever att hela kroppen blir lugn och avslappnad samtidigt som vi lugnar sinnet.

Yinyoga vill främja flexibilitet i områden som ofta uppfattas som stela, den är därför ett komplement till den fysiskt aktiva yogan eller annan fysisk träning som löpning, cykling och tennis. Om du är över rörlig rekommenderar vi hatha yoga för att bygga upp styrka först.

freestocks-org-70276-unsplash

Gravidyoga passar dig som är gravid från vecka 12. Vår yoga är speciellt anpassad efter den gravida kvinnan. Den är dynamisk och du bygger styrka och blir smidigare. Andningen och mjuka rörelse sekvenser lugnar ner nervsystemet och ökar cirkulationen. varje kurstillfälle har ett speciellt tema där vi fördjupar oss i andning, släppa taget, hitta ditt kraftcenter och grundning. Yoga är ett fantastiskt redskap under graviditeten då så stora förändringar sker. Du kommer också få verktyg som förbereder dig inför förlossningen. Ladda ner info PDF Gravidyoga