Yoga

Ashtanga vinyasa yoga är en mycket dynamisk form av yoga, där andning och rörelser (asanas) binds samman i ett flöde. Systemet av andning och rörelse kallas vinyasa. Yogan är mycket fysisk och man blir varm ordentligt. Sekvensen inleds med solhälsningar och stående positioner. Här byggs styrka, smidighet och fokus. Därefter läggs de sittande positionerna till och de avslutande positionerna. Metoden består av olika nivåer, så att vissa positioner byts ut beroende på vilken nivå man gör. Det viktigaste är att långsamt bygga styrka och utföra samma positioner under en längre tid. Det unika i metoden är den individuella undervisningen, där man lättare kan möta elevens behov. Den mer individuella undervisningen sker på mysore, vilket betyder att man utövar sin specifika sekvens och blir undervisad enskilt.

Varje år reser tusentals elever från hela världen till Shri K Pattabhi Jois Ashtanga Yoga Institute i Mysore för att utöva yoga. Hilda är auktoriserad av Shri K Pattabhi Jois Ashtanga Yoga Institute i Mysore. Det är ca 160 lärare som är auktoriserade och 36 certifierade i världen


Hatha yoga är benämningen på den fysisk yogan. Med utgångspunkt från olika yogapositioner sätts ett program ihop anpassat efter gruppens förutsättningar. Stretch är en del, likaså bål- stabilitet hämtat från pilates och core. Kurserna har ett lugnare tempo men är fysiska och man blir varm ordentligt. Mycket fokus på andning och avslappning. Vid ryggproblem eller behov av att bygga styrka och förbättra smidighet är hatha yoga en bra form att börja med. Avslappning och andning är också en viktig del.

Hatha yoga är benämningen på den fysisk yogan. Med utgångspunkt från olika yogapositioner sätts ett program ihop anpassat efter gruppens förutsättningar.


Yinyoga vill främja flexibilitet i områden som ofta uppfattas som stela, den är därför ett utmärkt komplement till den fysiskt aktiva yogan eller annan fysisk träning som löpning, cykling och tennis. Om du är överrörlig rekommenderar vi hatha yoga för att bygga upp styrka först. Bindväv finns runt muskulatur, leder, ben och organ men är mest koncentrerad vid lederna. I yinyogan gör vi ett fåtal positioner som utförs liggande eller sittande under en längre tid (3-10 minuter) för att kunna påverka bindväven. Detta görs på ett mjukt och medvetet sätt där målet är att slappna av helt i positionen. Effekten av att stressa den djupa bindväven på det här sättet är att blodcirkulationen kring lederna ökar. Nervsystemet påverkas positivt och många upplever att hela kroppen blir lugn och avslappnad samtidigt som vi lugnar sinnet.

 

Medicinsk yoga (MediYoga); andnings-, kropps- och meditationsövningar som passar den som behöver anpassade yogarörelser efter sina egna behov. Stolar används om man ej kan sitta på golvet.

Yinyoga har sina rötter från Kina och Taoismen. Yin och yang ses som två motsatser som behövs för att uppnå balans. Yinyoga är en mjuk och samtidigt kraftfull metod där fokus ligger på att stimulera kroppens djupa bindväv.


Pilates är en träningsform som bygger styrka och smidighet. Balansträning, koordination, cirkulation och andning är också viktiga delar. Fokus ligger på att utföra varje rörelse med god kvalitet där hela kroppen och sinnet engageras. I Pilates finns en stor variation av övningar som går att anpassa efter individen. Pilates hjälper till att stärka upp core och förebygga skador.

Kom igång genom att boka din plats – gå till sidan Boka och skapa ett konto. I butiken kan du sedan välja klippkort, terminskort eller en kurs.

Vi finns i Stocksund, Danderyd, 100 meter från Ica Tornet. Danderyd

Pilates på matta bygger styrka och ökar smidigheten.