Yoga


Varje år reser tusentals elever från hela världen till Shri K Pattabhi Jois Ashtanga Yoga Institute i Mysore för att utöva yoga. Hilda är auktoriserad av Shri K Pattabhi Jois Ashtanga Yoga Institute i Mysore.


Ashtanga vinyasa yoga
är en mycket dynamisk form av yoga, där andning och rörelser (asanas) binds samman i ett flöde. Systemet av andning och rörelse kallas vinyasa. Yogan är mycket fysisk och man blir varm ordentligt. Sekvensen inleds med solhälsningar och stående positioner. Här byggs styrka, smidighet och fokus. Därefter läggs de sittande positionerna till och de avslutande positionerna. Metoden består av olika nivåer, så att vissa positioner byts ut beroende på vilken nivå man gör. Det viktigaste är att långsamt bygga styrka och utföra samma positioner under en längre tid. Det unika i metoden är den individuella undervisningen, där man lättare kan möta elevens behov. Den mer individuella undervisningen sker på mysore, vilket betyder att man utövar sin specifika sekvens och blir undervisad enskilt.


Yinyoga har sina rötter från Kina och Taoismen. Yin och yang ses som två motsatser som behövs för att uppnå balans. Yinyoga är en mjuk och samtidigt kraftfull metod där fokus ligger på att stimulera kroppens djupa bindväv.

Yinyoga vill främja flexibilitet i områden som ofta uppfattas som stela, den är därför ett komplement till den fysiskt aktiva yogan eller annan fysisk träning som löpning, cykling och tennis. Om du är över rörlig rekommenderar vi hatha yoga för att bygga upp styrka först. Bindväv finns runt muskulatur, leder, ben och organ men är mest koncentrerad vid lederna. Ett fåtal positioner som utförs liggande eller sittande under en längre tid (3-10 minuter). Detta görs på ett mjukt och medvetet sätt, där målet är att slappna av helt i positionen. Effekten av att stressa den djupa bindväven på det här sättet gör att blodcirkulationen kring lederna ökar. Nervsystemet påverkas positivt och många upplever att hela kroppen blir lugn och avslappnad samtidigt som vi lugnar sinnet.


Restorative yoga är en meditativ och terapeutisk form av yoga. Att slappna av och skapa återhämtning, fysiskt, mentalt och själsligt.

Restorative yoga  är en meditativ och terapeutisk form av yoga. Att slappna av och skapa återhämtning, fysiskt, mentalt och själsligt. Det engelska ordet restorative betyder återhämtande på svenska. Restorative Yoga  är en specifik form av yoga med avsikten att genom utvalda tekniker samt mjuka och avslappnande positioner ge kropp och sinne maximal avlastning.

Hatha yoga är benämningen på den fysisk yogan. Med utgångspunkt från olika yogapositioner sätts ett program ihop anpassat efter gruppens förutsättningar.

Hatha yoga är benämningen på den fysisk yogan. Med utgångspunkt från olika yogapositioner sätts ett program ihop anpassat efter gruppens förutsättningar. Stretch är en del, likaså bål- stabilitet hämtat från pilates och core. Kurserna har ett lugnare tempo men är fysiska och man blir varm ordentligt. Mycket fokus på andning och avslappning. Vid ryggproblem eller behov av att bygga styrka och förbättra smidighet är hatha yoga en bra form att börja med. Avslappning och andning är också en viktig del.
Hatha yoga core-stabilitet  har störst fokus på att bygga upp kontakt, styrka och stabilitet i den djupt liggande muskulaturen i bäckenbotten, bål, rygg samt axlar och nacke.

Dynamisk yoga flow är benämningen på en mer fysiskt utmanande hatha yoga. Traditionella yogapositioner med fokus på linjering, balans och styrka. Framför allt vill vi undervisa en smart uppbygd sekvens där det dynamiska flödet växer fram utifrån grundläggande principer och förståelse.

Slow Flow är fysisk hatha yoga i ett långsammare tempo. Avslutas med djupavslappning som hjälper kroppens nervsystem och sinne att varva ner och påbörja den viktiga återhämtningen.

Flow med bollar är fysisk hatha yoga i ett långsammare tempo. Ett mjukt flöde med dynamiska sekvenser. På klassen används yoga bollar som hjälper kroppen att slappna av djupare i bindväv och muskulatur. Alla nivåer.


Hatha & Yin yoga är en skön och klass för dig som vill ha både det dynamiska från hatha yoga och det stillsamma från yin yogan.

Hatha & Yin yoga är en skön och klass för dig som vill ha både det dynamiska från hatha yoga och det stillsamma från yin yogan.  Fysisk yoga med både mjuka och dynamiska sekvenser som avslutas med djup stretch ökar cirkulationen och stretchar bindväven. Kombinationen fysisk aktivitet som trappas ner steg för steg ger en fantastisk återhämtning och ro, både fysiskt och mentalt.


Pilates på matta bygger styrka och ökar smidigheten.

Pilates på matta är en träningsform som bygger styrka och smidighet. Balansträning, koordination, cirkulation och andning är också viktiga delar. Fokus ligger på att utföra varje rörelse med god kvalitet där hela kroppen och sinnet engageras. I Pilates finns en stor variation av övningar som går att anpassa efter individen. Pilates hjälper till att stärka upp core och förebygga skador.